CZY BLOCKCHAIN ODMIENI PRZEMYSŁ GIER KOMPUTEROWYCH?

W branży kryptowalut coraz częściej pojawiają się projekty które chcą uszczypnąć kawałek tego tortu bo widzą w tym profity. Zapytaliśmy co o tym sądzi właściciel portalu MMORPG.org.pl który interesuje się blockchainem od 2016 roku i jak sam twierdzi śledzi świat Ethereum i wszystkie biblioteki/projekty/produkty związane z tym ekosystemem. Zapraszamy do wywiadu.

foto: pixabay.com

Branża gier komputerowych rozwija się bardzo dynamicznie, jej wartość rocznie wzrasta o kilka % a obroty w branży gier wideo są już dwukrotnie większe niż te osiągane przez światowy przemysł filmowy. Rywalizacja graczy komputerowych przyciąga coraz szersze grono fanów, za którymi idą ogromne pieniądze. A to dopiero początek, bo e-sport wciąż się rozwija. Turniejów przybywa a ich pule nagród wciąż rosną i rosną.

JAKIE SĄ TWOJE ODCZUCIA W STOSUNKU CO DO PRZYSZŁOŚCI TEJ TECHNOLOGII I KRYPTOWALUT?

Najważniejsze jest zmniejszenie bariery wejścia oraz lepsza wydajność (szybkość) rozwiązań zdecentralizowanych. Statystyczny Kowalski nie jest zainteresowany technologią i jak musi zainstalować MetaMask oraz zdobyć ETH by zagrać w jakąś grę to po prostu wybierze inny produkt. Co do kryptowalut to uważam, że dopóki kursy będą mocno skakać ludzie będą rzadko sięgać po krypto jako środek płatności. Z tego powodu bardzo jestem ciekawy jak rozwijać się będą stable coiny (np. DAI).

Widzę szanse w wykorzystaniu kryptowalut do mikropłatności w grach oraz stosowaniu NFT do przenoszenia artefaktów pomiędzy grami/graczami. Niestety wydaje mi się, że głównie będzie to używane w mniej popularnych grach np. produktach typu Indie games. Ciężko mi powiedzieć czy wielcy producenci gier zdecydują się na wykorzystanie tych elementów. By zaczęli korzystać z rozliczeń w krypto musi się im to po prostu opłacać. Dużo więc zależy od zainteresowania graczy takimi metodami oraz regulacji prawnych odnośnie kryptowalut.

Jestem bardzo ciekawy jakie gry mogłyby powstać w organizacjach typu DAO (Decentralized Autonomous Organizations). Można to sobie wyobrazić jako taki bardziej zaawansowany crowd-funding gdzie osoba dotująca nie tylko wspiera finansowo powstanie gry, ale w zależności od swojego wkładu ma także możliwość głosowania i wpływania na projekt po przez smart contract’y.

foto: pixabay.com

CZY WIDOCZNY JEST WPŁYW TEJ TECHNOLOGII NA BRANŻĘ GIER?

Póki co nie widzę żadnego wpływu blockchain na branżę gier. Widziałem parę turniejów e-sportowych gdzie do wygrania było crypto, ale to dalej nisza i nic spektakularnego.

MOŻE POWSTAJĄ GRY PRZY UŻYCIU ŁAŃCUCHA BLOKÓW LUB SIEĆ JEST WYKORZYSTYWANA W JAKIMŚ CELU?

Powstają gry typu https://godsunchained.com/ ale nie jest to mainstream i głównie interesują one oddanych fanów ethereum/crypto.

CZY OGROMNE ZAINTERESOWANIE KARTAMI GRAFICZNYMI DO KOPAREK I KONSEKWENCJE Z TEGO WYNIKAJĄCE SĄ NADAL WIDOCZNE W BRANŻY KOMPUTEROWEJ?

Nie śledzę cen kart graficznych, ale znajomy ostatnio mi mówił, że ceny kart graficznych spadły. Wydaje mi się, że mniej ludzi będzie kopać bo po prostu nie jest to tak opłacalne jak kiedyś.

CZY SĄ PROJEKTY KTÓRE JESZCZE ŚLEDZISZ?

Tak. Są to Enjincoin, Steemonster, satoshireasuer, neondistrict

CZY TWOIM ZDANIEM JEST SZANSA W PRZYSZŁOŚCI NA GLOBALNE WYKORZYSTANIE PLATFORM BLOCKCHAINOWYCH KTÓRE PRACUJĄ NAD WPROWADZENIEM EKONOMI CYFROWYCH MONET DLA TWÓRCÓW GIER? DZIĘKI TEMU BĘDĄ ONI MOGLI NP. WYNAGRADZAĆ GRACZY MONETAMI TEJ PLATFORMY ZA POSTĘPY W ROZWOJU POSTACI CZY KONTA A SAMI JEJ POSIADACZE BĘDĄ MOGLI ZAKUPIĆ W TEN SPOSÓB ITEMY, KONTA PREMIUM CZY SKINY DO WSZYSTKICH WSPÓŁPRACUJĄCYCH Z TĄ PLATFORMĄ TYTUŁÓW?

Jak najbardziej tak. Musimy tylko po drodze rozwiązać parę problemów:
– twórca gry musi być przekonany, że ekonomia cyfrowych monet jest
dla niego korzystna (więcej graczy, więcej wpływów z mikropłatności, zbalansowana rozgrywka, lepsze zasięgi)
– platformy muszą być szybkie
– integracja dla twórców gier musi być maksymalnie uproszczona i najlepiej ustandaryzowana
– przejrzyste regulacje podatkowe. Twórcy muszą być pewni, że taka integracja nie przysporzy żadnych kłopotów

https://mmorpg.org.pl

CZY JEST MOŻLIWE STWORZENIE GLOBALNEGO CYFROWEGO RYNKU DLA GRACZY ALE PRZY UŻYCIU CYFROWYCH WALUT, GDZIE GRACZE BĘDĄ MOGLI BEZ PROBLEMU WYMIENIAĆ SIĘ PRZEDMIOTAMI Z RÓŻNYCH GIER MIĘDZY RÓŻNYMI TYTUŁAMI? NA PRZYKŁAD MOŻLIWA BĘDZIE WYMIANA SKINU BRONI Z CS GO ZA SKÓRKĘ BOHATERA W LOL KIEDY TE BĘDĄ WYCENIANE PRZEZ GRACZY NA GIEŁDZIE NA TĄ SAMĄ WARTOŚĆ DANEJ KRYPTOWALUTY?

Wszystko zależy od podejścia do sprawy wielkich firm jak Valve, Riot Games, Epic Games, EA Sports, NCsoft i inne. Jeżeli ich działy finansowe wyliczą, że takie giełdy przełożą się na większe przychody to pewnie będzie to tylko kwestia czasu aż w to wejdą. Jeżeli zaś wyliczą, że bardziej opłaca im się pełna centralizacja i zamykanie się na nowe modele dystrybucji / handlu pomiędzy graczami to nie zobaczymy na giełdzie przedmiotów z CS i LoL.

Dla bitcoinpl.org: Artur Chmaro – właściciel MMORPG.org.pl
https://twitter.com/ArtiChmaro

https://www.youtube.com/user/TheMmorpgLive

https://www.facebook.com/mmoplaya/

autor pomysłu i wywiadu: NDC